Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kotlinie


  • Statystyki

    • Odwiedziny: 527116
    • Do końca roku: 239 dni
    • Do wakacji: 46 dni

  • Kalendarium

    Poniedziałek, 2024-05-06

    Imieniny: Beniny, Filipa


  • Kartka z kalendarza

CZYTAMY Z SERCEM – Ogólnopolska Akcja Czytelnicza

W czwartek 29 września nasza szkoła uczestniczyła w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej o nazwie „Czytamy z Sercem”. Jest to wydarzenie łączące dwa obchodzone tego dnia święta nietypowe: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania oraz Światowy Dzień Serca. Celem akcji jest promocja literatury i czytelnictwa oraz poszerzanie wiedzy na temat serca – budowy tego organu, jego funkcjonowania, chorób i symbolik, rozwijanie w uczestnikach akcji wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych, propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Część artystyczną przygotowały uczennice klas piątych: Vanessa Suplicka, Wanessa Reszelska, Amelia Kocińska, Kinga Banaś, Nikola Kubiak, Martyna Krawczyk i Maria Hoffmann. 

W scence „Serce Nadziei” przenieśliśmy się na oddział kardiologii, gdzie pacjentka po zawale próbowała wyjaśnić lekarzom, że serce człowieka może cierpieć nie tylko z powodu zawału, a ona sama potrafi w swojej pracowni naprawiać zepsute serca. Scenariusz powstał na podstawie książki „Pracowania Aurory” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. 

Najmłodsi wysłuchali rozmowy chorego misia z mądrym kotkiem, z której dowiedzieli się czego unikać, by ich serduszko nie chorowało oraz co mogą zrobić by cieszyć się zdrowiem. Scenariusz powstał na podstawie utworów „O misiu, który ciągle chorował” D. Rzemieniuk oraz „O misiu łasuchu i jego wielkim brzuchu” R. Wajner.

O budowie serca oraz jego funkcji w naszym organizmie rozmawiały dwie koleżanki z ławki w scence pod tytułem „Fantastyczna pompa”.  

Naszym gościem specjalnym był strażak, ratownik medyczny – pan Michał Nawrocki, który opowiedział o przyczynach i objawach zawału serca u dorosłego człowieka. Nauczył nas jak udzielać pierwszej pomocy nieprzytomnej osobie, a chętni uczniowie mogli przetestować swoją wiedzę na fantomach. Było to bardzo interesujące spotkanie, za co serdecznie dziękujemy. 

Klasy I-III wybrały się na spacer ulicami Kotlina, gdzie zachęcali przechodniów do głośnego czytania oraz dbania o serce. Rozdali też ulotki stworzone przez Fundację Serce Dziecka dotyczące najczęstszych symptomów wad serca u dzieci i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

We wszystkich klasach, na wybranej lekcji uczniowie słuchali głośno czytanych fragmentów książek dotyczących serca, a chętni wykonywali prace plastyczne, ilustracje, kolorowanki, karty pracy.  

W bibliotece powstała wystawa książek poświęconych temu tematowi:

  • Bednarek J.: Historie spod podłogi Cz. 3. Serce. Warszawa: HarperCollins, 2021. 

Zabawna i pouczająca zarazem historia o przyjaźni i miłości, której głównymi bohaterami są dwa kłębki kurzu – Kudełek i Grubelek – mieszkające pod parkietem domu Pani Cecyli. Książka należy do trzeciego poziomu  nauki czytania w ramach serii „Czytam sobie” [5+]. 

Książka o początkach przyjaźni dwóch dziewczynek — Małgosi oraz chorującej na serce Madzi. Bohaterki starają się obserwować innych i pomagać tym, którzy utracili swój uśmiech   [7+]

  • Grabowska A.: Zosia i złote serce. Kraków: Wydawnictwo Skrzat, 2019. 

Ciepła opowieść o Pani Matyldzie i grupie jej przedszkolaków, które uczy m.in. tego, jak przegonić smutek oraz co oznaczają wybrane związki frazeologiczne, w tym np. słowa „mieć złote serce” [3+]. 

  • Grajkowski K.: Krew. Warszawa: Dwukropek, 2021.  

Pięknie ilustrowana książka, która przekazuje młodym czytelnikom multum informacji na temat układu krwionośnego w bardzo przystępny i ciekawy sposób — poprzez ukazanie historii dziewięcioletniego Kamila i jego serca. Obaj bohaterowie wyjeżdżają razem na obóz, gdzie przeżywają różne historie,
w których krew odgrywa główną rolę. [5+] [Uwaga: książka z pogranicza beletrystyki  i literatury popularnonaukowej].

  • Jędrzejewska-Wróbel R.: Pracownia Aurory. Warszawa: Wydawnictwo Bajka, 2019. 

Cudowna opowieść o tym, że serce ma się tylko jedno i należy o nie w szczególny sposób dbać. Główna bohaterka prowadzi od lat pracownię złamanych serc, jednak martwi się, że musi zamknąć swoją działalność. Czy rzeczywiście jej praca nie jest już potrzebna? [6+]

  • Onichimowska A.: Będę biegać. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2017. 

Opowieść o Maćku, który niespodziewanie mdleje i trafia do szpitala, gdzie dowiaduje się, że ma wadę serca. Chłopiec na szczęście ma ze sobą pluszowego hipopotama, w obecności którego coraz lepiej radzi sobie w nowej sytuacji, poznając przy tym szpital, jego pracowników oraz pacjentów [5+]. 

  • Widłak W.: Dwa serca anioła. Poznań: Harbor Point Media Rodzina, 2011. 

Sześcioletni Romek zmagający się z nieoperacyjną wadą serca poznaje poruszającego się na wózku inwalidzkim Pana Felicjana i zaczyna prowadzić z nim rozmowy na temat tego, co w życiu jest naprawdę ważne. Pogodna, choć chwilami wzruszająca opowieść pokazująca czytelnikom, że w życiu szczęście przeplata się z rozpaczą, a nadzieja ze zwątpieniem. [+9]

  • Wodowska J.: Moja krew ma moc. Warszawa: Juka; Dwukropek, 2022.

Książka o Adasiu, który zmaga się z anemią. Chłopiec dowiaduje się, co najlepiej zrobić, aby powrócić do pełni sił i zdrowia, i odzyskać utraconą moc. [+4].

  • Alsaid A.: Kronika złamanych serc. Przeł. M. Nowak. Łódź: Feeria, 2020.  

Wzruszająca książka o miłości, związkach i bólu rozstania, której nastoletnia bohaterka próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie, jak żyć ze złamanym sercem [16+]. 

  • Murray T.: Drugie bicie serca. Przeł. P. Gołębiowski. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa, 2017.

Piętnastoletni Jonny niemal całe dzieciństwo spędził w szpitalach z powodu wady serca. Ostatecznie udaje mu się przeżyć, dzięki przeszczepowi organu, jednak po zabiegu zaczynają kłębić się w nim różne emocje oraz pytania o dalsze życie i własną tożsamość. Postanawia dowiedzieć się czegoś o swoim dawcy i  w ten sposób dociera do jego siostry bliźniaczki. [+14]

  • Sidorowicz E.: Serce na wietrze. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, 2020. [T. 2  serii „Okruchy gorzkiej czekolady”]

Uczennica liceum plastycznego – Ania – próbuje żyć dalej, pomimo utraty rodziców, jednak życie dalej jej nie oszczędza. Nowy rok szkolny przynosi kolejne trudności. Największym kłopotem wydaje się być nowy nauczyciel matematyki, którego uczniowie nazywają Potworem. Czy rzeczywiście nim jest? Książka o całej palecie uczuć, niejednoznacznej miłości, emocjonalnych burzach i niepewności, która towarzyszy bohaterce podczas podejmowania różnych decyzji. [16+]

  • Zarębska M.: Będziesz serca biciem. Poznań: Nowa Baśń, 2021. 

Będziesz serca biciem to ciepła opowieść o pierwszych miłościach nastolatek, związanych z tym wątpliwościach, a także ważnych dla młodych dorosłych tematach rodziny, związków czy seksu. [16+]. 

  • Brykczyński M.: Co się kryje w sercu na dnie? Kto przeczyta, ten odgadnie. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2010. 

Zagadki o uczuciach i emocjach, doskonałe jako wprowadzenie do rozmowy o przeżyciach dzieci i nie tylko. 

  • A. de Saint-Exupery: „Mały Książę”

Mały Książę jest książką opowiadającą o dorastaniu do wiernej miłości, do prawdziwej przyjaźni
i odpowiedzialności za drugiego człowieka. Stawia pytania o hierarchię wartości czy sens więzi między ludźmi.

  • E. de Amicis: „Serce”

Treścią powieści jest pewien etap życia małego Henryka i jego przyjaciół. Akcja toczy się przez dziesięć miesięcy jego nauki w trzeciej klasie szkoły podstawowej. Każdy rozdział opowiada o jakimś innym wydarzeniu, w którym Henryk uczestniczył albo którego był świadkiem. 

  • Barille A.:  Było sobie życie. Ciało człowieka T.1 Serce. Układ krążenia. Warszawa: Hippocampus, 2007. 

  • i inne.

Dziękujemy wszystkim klasom za udział w wydarzeniu i życzymy Wam, abyście zawsze dbali o swoje serce oraz swoje uczucia, a przy tym mieli odwagę iść przez życie, podróżować w nieznane, podziwiać, odkrywać, dać się zaskoczyć. Kochać! 

 Weronika Łukowska-Kucharzak